Geschiedenis ballonvaren

Geschiedenis van de ballonvaart.

Joseph-Michel Montgolfier (26 augustus 1740-26 juni 1810) en Jacques-Etienne Montgolfier (6 januari 1745 – 2 August 1799) waren de uitvinders van de hete luchtballon. De broers fabriceerden de eerste bemande luchtballon.

Jean-Francois Pilatre de Rozier en de leger officier Laurent Francois d’Arlandes waren de eerste ballonvaarders, Later, in december 1783 kwam de erkenning van hun prestatie, en werden ze verheven tot de adel door koning Louis XVI van Frankrijk.

De broers besloten om een openbare demonstratie van de ballon te maken om hun vorderingen te tonen. Ze bouwden een bol-vormige ballon van drie dunne lagen papier. De envelop bevat bijna 790 m3 lucht en woog 225 kg (500 pond). Hij werd opgebouwd uit vier stukken (de koepel en drie laterale banden) bijeengehouden door 1.800 knoppen. Een versterking van “visnet” van koord onder de buitenkant van de envelop. Op 4 juni 1783, vloog dit vaartuig op Annonay voor een groep van hoogwaardigheidsbekleders. De vlucht van 2 km, duurde 10 minuten, en had een geschatte hoogte van 1.600 – 2.000 m. Het verhalen van hun experiment bereikt snel Parijs. Etienne ging naar de hoofdstad om verdere demonstraties te verzorgen. Joseph bleef bij de familie.

De ballon was hemelsblauw en versierd met gouden krullen, tekenen van de zodiac en zonnen. Het ontwerp bleek van Reveillon. De volgende test was op 11 september. Dicht bij het huis van Reveillon. Er was enige bezorgdheid over de gevolgen van de vlucht in de bovenste atmosfeer op levende wezens. De koning had voorgesteld om te starten mettwee misdadigers, maar het is zeer waarschijnlijk dat de uitvinders besloten om dieren omhoog te sturen. Op 19 september 1783 werd de Aerostat Reveillon gevlogen met de eerste levende wezens in een mand aan de ballon: een schaap, een eend en een haan.

Deze demonstratie werd uitgevoerd voor een enorme menigte op het koninklijk paleis in Versailles.

Op 21 november 1783 volgde de eerste vrije vlucht met mensen en is gemaakt door Pilatre samen met de markies d’Arlandes. De vlucht begon vanaf de Chateau de la Muette (dicht bij het Bois de Boulogne) in de westelijke buitenwijken van Parijs. Ze vlogen op een hoogte ongeveer 900 m boven Parijs over een afstand van negen kilometer.

Na 25 minuten zijn ze geland tussen de windmolens, buiten de stadsomwalling, op de Butte-aux-Cailles. Er bleek nog zoveel brandstof aan boord te zijn aan het einde van de vlucht te zijn dat de ballon vier tot vijf keer zo ver had kunnen vliegen . Echter, sintels van het vuur zetten de stof in brand en de ballon moest worden nat gehoudenmet sponzen.

De vroege vluchten waren een sensatie. Tal van gravures herdachten de gebeurtenissen. Stoelen werden ontworpen met ballonmotieven en klokken werden geproduceerd in brons met een geglazuurde wijzerplaat in de ballon.